De Chinese computerfabrikant Lenovo haalt HP bijna in als grootste pc-maker ter wereld. De totale pc-zendingen daalden met 0,1 procent in het tweede kwartaal.

Dat blijkt uit cijfers van de marktonderzoeksbureaus Gartner en IDC.

Lenovo, de op een na grootste pc-maker ter wereld, blijft harder groeien dan het marktgemiddelde en wist het gat met koploper HP in het tweede kwartaal te verkleinen. Lenovo nam eind 2004 voor 1,25 miljard dollar de pc-divisie van het Amerikaanse IBM over.

Volgens Gartner verkocht Lenovo 12,820 miljoen pc’s, iets minder dan de 13,037 miljoen van HP. IDC houdt het op 12,885 miljoen voor Lenovo en 13,422 miljoen voor HP.

Wereldwijde verkopen

De pc-verkopen wereldwijd daalden licht met 0,1 procent vergeleken met
hetzelfde kwartaal in 2011. Volgens Gartner is dit het zevende opeenvolgende kwartaal dat de pc-markt nauwelijks groeit of gelijk blijft. De verkopen hebben te lijden onder de populariteit van smartphones en tablets.

Daarnaast hebben de pc-fabrikanten het afgelopen jaar ingezet op ultrabooks, dunne en lichte laptops die lijken op de MacBook Air van Apple. Maar de verkoop daarvan moet vooralsnog op gang komen.

Windows 8

De komst van Windows 8, het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, is volgens IDC tevens een reden voor de trage pc-verkoop in het tweede kwartaal.

Consumenten stellen de aankoop van een nieuwe computer nog even uit, omdat ze weten dat een nieuwe versie van Windows eind oktober in de winkels ligt.

Ook de economische crisis is een reden dat mensen hun geld nog even op zak houden.

Acer, Asus en Dell

De Taiwanese computermakers Acer en Asus kenden beide goede kwartalen. Acer wist het marktgemiddelde iets voor te blijven, terwijl Asus nog steeds ontzettend snel blijft groeien wereldwijd.

Dell verkocht voor het eerst in drie jaar minder dan 10 miljoen pc's in een
kwartaal. Eerder dit jaar maakte de computerfabrikant al bekend dat het
steeds minder verdient aan de verkoop van computers en daarom inzet op het leveren van servers en zakelijke software.

HP

HP wist de koppositie te behouden, maar zag de wereldwijde verkopen wel
afnemen met 12,1 procent, aldus Gartner. De teleurstellende resultaten komen deels door een interne reorganisatie.

Ook ondervindt HP hevige concurrentie van Lenovo op de zakelijke markt en strijden ASUS en Samsung mee om de gunst van de consumenten.